Askartelutehtävä
4-6 vuoden ikäisille lapsille.
TEHTÄVÄN VAIHEET:
1) Lapset saavat valita kolmesta pahvisesta
eläinmuotista haluamansa mallin. Eläimet ovat nalle, mehiläinen ja orava.
-Olen tehnyt valmiiksi kaikista eläimistä pahvimuotit,
joiden avulla lapset piirtävät itselleen
valitsemansa eläimen haluamansa väriselle pahville.
-Kun siluetti on piirretty pyydän lapsia koristelemaan
/ vaatettamaan / ja piirtää kasvot eläimelleen.
-Taiteitun jälkeen leikataan eläin irti pahvista.
Kukin eläin mahtuu sijoitettavaksi A4-kokoiselle paperille.
2) Kun eläimet ovat valmiit, pyydän lapsia miettimään
minkälainen koti hänen valitsemallaan eläimellä on. Kysyn tätä koko ryhmältä
enkä odota yksiä oikeita vastauksia. Esim. nalle saa asua Särkänniemessä jos se
on lapsesta hyvä idea. Kannustan lapsia keksimään siis hauskankin paikan
eläimelleen.
-Eläinten kodit piirretään A4 -paperille. Ei ole väliä
miten päin paperia kuva syntyy. Kuvat piirretään puuväreillä.
-Kun kuvat ovat valmiita, liimataan eläin johonkin
sopivaan kohtaan paperia.
3) Lapset valitsevat lähipiiristään henkilön, joka
tulee kylään eläimen luo. Itse askartelutilanteessa kysyn kenet kunkin lapsen
eläin KUTSUU kylään.
-Useimmille henkilö on varmasti äiti tai isä, mutta
annan lapsille suullisesti muitakin vaihtoehtoja, esim. isovanhemmat, veli,
sisko. Pyrin siten laajentamaan lapsien käsitystä siitä keitä kaikkia tuttuja
heillä onkaan, ja pointtina voi myös olla kuka hänen tutuistaan
"uskaltaa" mennä kylään.
-Lopuksi pyydän lapsia piirtämään valitsemansa
henkilön samalle A4:lle.
VALMISTELU:
Ennen toimintatuokiota suunnittelen mallit nallesta,
mehiläisestä ja oravasta. Kutakin mallia kannattaa olla ainakin pari
kappaletta, ettei synny turhaa odottelua kun lapset vuorollaan piirtävät
eläimen siluetin pahville. Varaan tarvittan määrän eri värisiä pahveja ja A4
paperia, liimatuubit, lapsiystävällisiä saksia ja paljon puuvärejä.
TAVOITTEET & TUOKION ETENEMINEN:
Pyrin kehittämään lasten mielikuvitusta. Jokaisessa
kolmessa työstövaiheessa toivon lapsilta ilosia ideoita, joita he toteuttavat
mielellään esimerkkieni ja ohjeitteni pohjalta. Jokainen työstövaihe täydentää
toista ja askartelusta syntyy värikäs ja idearikas kokonaisuus.
Siluetti piirretään mallin mukaan. Mallit kiertävät lapselta
lapselle. Ja kun jokaisella on valmiina oman eläimensä siluetti, annetaan
värikynät ja eläin koristellaan piirtämällä. Pahvien tulisi olla kirkassävyisiä
koska tummaan väriin ei saa tarpeeksi näkyviä yksityiskohtia.
Leikkaamisessa pyritään siihen että lapsi osaa jo
leikat itse. Autetaan jos on pakko. Pyrin hyvään työrauhaan varsinkin
leikkaamisvaiheessa. Muuten lapset saavat heitellä ideoita, pyytää apua ja olla
iloisia. Pyydän tarpeen vaatiessa ja volyymin noustessa lapsia keskittmään.
Leikkelyn jälkeen kerätään roskat!
Sitten valitaan eläimelle koti. Ensin tiedustelen
vuorollaan mikä koti kullekin eläimelle sopii. Tämä tilanne on ratkaiseva hetki
askartelun lopputuloksen kannalta, sillä en voi pakottaa lapsia keksimään
eläimille kotia, mikä ei välttämättä olekaan eläimen todellinen koti. On myös
otettava huomioon että suurin osa lapsista ei oikesti tiedä missä kukin eläin
asuu. Hyvä esimerkki on varsinkin mehiläisen pesä. Kukaan lapsista ei ehkä ole
nähnytkään ampiaispesää, ja kennorakennelmaa on erittäin vaikeaa alkaa kuvailla
ja selittää. Siksi on oltava avoin hassuillekin vaihtoehdoille. Koti -vaiheen
tehtävänantona voisikin parhaiten toimia kysymys: "MILLAISESSA KODISSA
TEIDÄN ELÄIMENNE ASUU?" Tähän kysymykseen mahtuu mikä tahansa hassukin
vastaus, mitä ryhdyn kannustaen ruokkimaan. Lapset alkavat parhaimmassa
tapauksessa jopa kilpailemaan koti-ideoillaan. Kun tilanne toivottavasti lähtee
haluttuun suuntaan, jaetaan A4 paperit ja piirretään kodit.
Kun kodit on piirretty, liimataan eläimet kiinni
paperiin.
Lopuksi kysyn yleisesti: "Kenet teidän eläimenne
kutsuu kylään kotiinsa?" Toivon jälleen mielikuvituksen kautta tapahtuvaa
ideointia, mutta lisään pian vaihtoehtoja aloittaen sukulaisista, muista
vaikkapa eläimistä. Lapset päättävät kuka tulee kylään ja piirtävät hänet
kykyjensä mukaan samalle paperille.
Kaiken kaikkeaan haluan nähdä mitä lasten mielikuvitus
saa aikaan, ja erityisesti mahdollisimman monen lapsen kohdalla kuulla idean ja
nähdä kuinka kuvat piirtyvät paperille. Eläinmuotista on hyvä aloittaa koska
siinä lapset suorittavat ainakin yhden samansuuntaisen työn, mitä lopuksi
täydennetään antamieni ohjeiden kautta.
Ei muuta kuin toteuttamaan:)
VastaaPoista