keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Toimintatuokio päiväkodissa




Askartelutehtävä  4-6  vuoden ikäisille lapsille.

TEHTÄVÄN VAIHEET:
1) Lapset saavat valita kolmesta pahvisesta eläinmuotista haluamansa mallin. Eläimet ovat nalle, mehiläinen ja orava.
-Olen tehnyt valmiiksi kaikista eläimistä pahvimuotit, joiden avulla lapset piirtävät itselleen  valitsemansa eläimen haluamansa väriselle pahville.
-Kun siluetti on piirretty pyydän lapsia koristelemaan / vaatettamaan / ja piirtää kasvot eläimelleen.
-Taiteitun jälkeen leikataan eläin irti pahvista. Kukin eläin mahtuu sijoitettavaksi A4-kokoiselle paperille.

2) Kun eläimet ovat valmiit, pyydän lapsia miettimään minkälainen koti hänen valitsemallaan eläimellä on. Kysyn tätä koko ryhmältä enkä odota yksiä oikeita vastauksia. Esim. nalle saa asua Särkänniemessä jos se on lapsesta hyvä idea. Kannustan lapsia keksimään siis hauskankin paikan eläimelleen.
-Eläinten kodit piirretään A4 -paperille. Ei ole väliä miten päin paperia kuva syntyy. Kuvat piirretään puuväreillä.
-Kun kuvat ovat valmiita, liimataan eläin johonkin sopivaan kohtaan paperia.

3) Lapset valitsevat lähipiiristään henkilön, joka tulee kylään eläimen luo. Itse askartelutilanteessa kysyn kenet kunkin lapsen eläin KUTSUU kylään.
-Useimmille henkilö on varmasti äiti tai isä, mutta annan lapsille suullisesti muitakin vaihtoehtoja, esim. isovanhemmat, veli, sisko. Pyrin siten laajentamaan lapsien käsitystä siitä keitä kaikkia tuttuja heillä onkaan, ja pointtina voi myös olla kuka hänen tutuistaan "uskaltaa" mennä kylään.
-Lopuksi pyydän lapsia piirtämään valitsemansa henkilön samalle A4:lle.


VALMISTELU:
Ennen toimintatuokiota suunnittelen mallit nallesta, mehiläisestä ja oravasta. Kutakin mallia kannattaa olla ainakin pari kappaletta, ettei synny turhaa odottelua kun lapset vuorollaan piirtävät eläimen siluetin pahville. Varaan tarvittan määrän eri värisiä pahveja ja A4 paperia, liimatuubit, lapsiystävällisiä saksia ja paljon puuvärejä.


TAVOITTEET & TUOKION ETENEMINEN:
Pyrin kehittämään lasten mielikuvitusta. Jokaisessa kolmessa työstövaiheessa toivon lapsilta ilosia ideoita, joita he toteuttavat mielellään esimerkkieni ja ohjeitteni pohjalta. Jokainen työstövaihe täydentää toista ja askartelusta syntyy värikäs ja idearikas kokonaisuus.
Siluetti piirretään mallin mukaan. Mallit kiertävät lapselta lapselle. Ja kun jokaisella on valmiina oman eläimensä siluetti, annetaan värikynät ja eläin koristellaan piirtämällä. Pahvien tulisi olla kirkassävyisiä koska tummaan väriin ei saa tarpeeksi näkyviä yksityiskohtia.
Leikkaamisessa pyritään siihen että lapsi osaa jo leikat itse. Autetaan jos on pakko. Pyrin hyvään työrauhaan varsinkin leikkaamisvaiheessa. Muuten lapset saavat heitellä ideoita, pyytää apua ja olla iloisia. Pyydän tarpeen vaatiessa ja volyymin noustessa lapsia keskittmään.
Leikkelyn jälkeen kerätään roskat!
Sitten valitaan eläimelle koti. Ensin tiedustelen vuorollaan mikä koti kullekin eläimelle sopii. Tämä tilanne on ratkaiseva hetki askartelun lopputuloksen kannalta, sillä en voi pakottaa lapsia keksimään eläimille kotia, mikä ei välttämättä olekaan eläimen todellinen koti. On myös otettava huomioon että suurin osa lapsista ei oikesti tiedä missä kukin eläin asuu. Hyvä esimerkki on varsinkin mehiläisen pesä. Kukaan lapsista ei ehkä ole nähnytkään ampiaispesää, ja kennorakennelmaa on erittäin vaikeaa alkaa kuvailla ja selittää. Siksi on oltava avoin hassuillekin vaihtoehdoille. Koti -vaiheen tehtävänantona voisikin parhaiten toimia kysymys: "MILLAISESSA KODISSA TEIDÄN ELÄIMENNE ASUU?" Tähän kysymykseen mahtuu mikä tahansa hassukin vastaus, mitä ryhdyn kannustaen ruokkimaan. Lapset alkavat parhaimmassa tapauksessa jopa kilpailemaan koti-ideoillaan. Kun tilanne toivottavasti lähtee haluttuun suuntaan, jaetaan A4 paperit ja piirretään kodit.
Kun kodit on piirretty, liimataan eläimet kiinni paperiin.
Lopuksi kysyn yleisesti: "Kenet teidän eläimenne kutsuu kylään kotiinsa?" Toivon jälleen mielikuvituksen kautta tapahtuvaa ideointia, mutta lisään pian vaihtoehtoja aloittaen sukulaisista, muista vaikkapa eläimistä. Lapset päättävät kuka tulee kylään ja piirtävät hänet kykyjensä mukaan samalle paperille.
Kaiken kaikkeaan haluan nähdä mitä lasten mielikuvitus saa aikaan, ja erityisesti mahdollisimman monen lapsen kohdalla kuulla idean ja nähdä kuinka kuvat piirtyvät paperille. Eläinmuotista on hyvä aloittaa koska siinä lapset suorittavat ainakin yhden samansuuntaisen työn, mitä lopuksi täydennetään antamieni ohjeiden kautta.    

1 kommentti: