keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Työturvallisuus

Uhkaavan tilanteen tunnistaminen:
Henkilö voi olla hermostunut, esim. käsien kiristely, uhkaava ja korostunut äänenkäyttö, rikkoo läheisyysrajoja ja esim. kasvojen punetus.

Uhkaavassa tilanteessa pitäisi osata arvioida uhan vakavuus ja oma suhtautuminen.

Valmistautuminen:
Mentaaliharjoittelu, rauhoittuminen ja kouluttautuminen.

On hyvä ennakoida tilanteita, joten välttämättä yllätys ei ole liian suuri.

Työtilojen tuntemus:
Terävät esineet, poistumistiet, välimatkat ja missä lähin apu.

Uhkaavissa tilanteissa:
Älä anna pelolle valtaa. Pyri pysäyttämään hätä ajoissa. Pysy rentona ja pyydä apua tarvittaessa. Kannattaa kiinniittää huomio asiakkaan liikkeisiin ja käsiin. Pyri rauhaklliseen puhumiseen, anna vaihtoehtoja. Älä jätä itseäsi nurkkaan. Asiakas voi provosoitua monesta seikasta, esim. hoitajan epävarmuudesta, pettymyksistä tai hän voi olla päihteiden takia epäilevä ja uhkaava.

Tilanteen jälkeen:
Ilmoita mitä on tapahtunut, älä jää yksin. Selvittele omaa kokemusta muiden avulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti